Storegruppetiden

Børnenes dannelse i overgangen til skolelivet

I den pædagogiske formålsparagraf i dagtilbudsloven står der, ”Dagtilbuddet skal fremme børnene trivsel, læring, udvikling og dannelse”.

Særlig dannelsesbegrebet er her centralt. Dannelsen skal forstås som mere omfattende og dybere end læringen, den har et langsigtet mål. Målet er at barnet igennem aktiv deltagelse forankrer værdier og viden i deres egen person, som en rettesnor for livet. Således at barnet vokser op og handler som et hensynsfuldt, kritisk og demokratisk menneske.

Den styrkede pædagogiske læreplan

Hæfte Den styrkede læreplan

I Fuglebakken arbejder vi med skabe et pædagogisk læringsmiljø, der skaber sammenhæng til 0.klasse. Således at børnene får den bedst mulige forberedelse til skolelivet. Vi arbejder med at skabe en sammenhæng mellem børnehaven og skole. Sammenhængen er ikke lig med at indholdet skal være det samme i børnehave og 0. klasse. At vi sigter mod at skabe sammenhæng handler om at arbejde med børnenes trivsel og udvikling, børnefællesskaber, børnenes lyst til at lære og opleve nyt.

Naturen som læringsmiljø for storegruppen

Barn der krammer træ

Fuglebakken vil gerne styrke børns forhold til naturen. Det sidste børnehaveår er børnene i ”Naturgruppen”, fra 01.09. til 30.06. er gruppen på tur mandag til torsdag. Der vil også være ture til museer og spændende legepladser men fokus vil primært være på oplevelser i naturen. Naturen er således en integreret del af vores pædagogiske arbejde.

Vi tager til steder i nærområdet f.eks. Nymosen, Gentofte sø, bålpladsen ved Gentofte Børnevenner eller lidt længere til Radiomarken ved Bagsværd sø, Hareskoven, Dyrehaven, Frilandsmuseet eller hvad der passer ind i vores aktuelle tema.  På turene arbejder vi med børnenes lyst og motivation til at lære om verden. Være nysgerrige, kreative i tanke og handling samt få masser af gå på mod.

Storegruppen følger Fuglebakkens Årshjul og det pædagogiske arbejde med temaerne foregår på turene.

Med aktiviteter indenfor:

• Snakke om fiktion og fantasi.
  • Undersøgelser af plante og dyreliv – på land og i vand.
  • Praktiske færdigheder – Jeg har styr på mine egne ting.
  • Børnemøder – Op med hånden – lytning.
  • Fri for mobberi – Kammeratskab, God stil og hjælpsomhed.
  • Idræt fælleslege, regel lege – tabe og vinde – alle kan være med.
  • Højtlæsning og sjove lydbøger.
  • Motoriske udfordringer – vi bruger vores krop – danser, laver en god fælles slåskultur, bruger skovgynge, reb, hængekøje og løber på forhindringsbane
  • Mindfullness/yoga – vi tager en pause i stilhed og mærker os selv.
  • Friluftsfærdigheder – læring om potentielt farlige dyr, planter og svampe, tisser udenfor, har viden om opholdsreglerne i skoven.
  • Bæredygtigtig – fokus på affald i naturen.
  • Kommunikation- Sproglig udvikling, Play to Learn
  • Dramalege har vi taget med ud i naturen, så det forsætter også. (lærer at stå frem i en gruppe og sige fra)

Skoleparathed og skolebesøg

Professor på DPU Stig Broström: ”Forestillingerne er udbredte blandt både børn og voksne. Og de er jo ikke forkerte.  Det er godt at kunne skrive sit navn og være selvhjulpen! Men det er ikke essensen af at være skoleparat. Det handler i langt højere grad om, at børnene har lyst til at lære, og at de har lyst og mod til at etablere nye sociale relationer. Det er kompetencer, børnene har brug for i både SFO og skole. Og det det, der skal være i centrum for det pædagogiske arbejde,”

”Det handler ikke bare om det sidste år i børnehaven. Det handler om den pædagogik, som foregår fra børnene, starter i institution. På den måde er overgangsarbejdet også noget helt grundlæggende.”

Vi deltager i overgangsprojekterne og besøger børnenes kommende skoler, når det er muligt.

Og selvom det er svært at sige farvel, så glædes vi over de store børn som forlader Fuglebakken og tager hul på livet som skoleelev.